۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۵۹۷۶۱۴
گزارشی از اظهارات موافقان و مخالفات کلیات بودجه 98؛

موافقان: رد کلیات بودجه آثار منفی دارد | مخالفان: بودجه سال آتی شفاف نیست

موافقان: رد کلیات بودجه آثار منفی دارد | مخالفان: بودجه سال آتی شفاف نیست
نمایندگان موافق کلیات بودجه سال 98 رد کلیات بودجه را دارای آثار منفی دانستند اما نمایندگان مخالف معتقدند که کلیات آن به دلیل عدم شفافیت باید رد شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نمایندگان موافق کلیات بودجه سال 98 رد کلیات بودجه را دارای آثار منفی دانستند اما نمایندگان مخالف معتقدند که کلیات آن به دلیل عدم شفافیت باید رد شود.

مشروح نظرات نمایندگان موافق و مخالف کلیات بودجه سال آینده به شرح ذیل است:

بودجه با برنامه ششم مطابقت ندارد

محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مخالفت با کلیات بودجه ۹۸، ضمن تسلیت شهادت تعدادی از پاسداران در حادثه تروریستی خاش گفت: بیانیه گام دوم رهبری را باید یا تجربه کرد یا با تجربه گذشته پیش رفت.

وی افزود: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال به ما اعلام می‌کردند که حقوق‌ها را افزایش ندهید بلکه جلوی کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم را بگیرید.

وی با بیان اینکه یکی از تکالیف مهم دولت تنظیم بودجه برای اداره کشور است افزود: اگر دولت در ۶ سال گذشته ۵ لایحه انقلابی در حوزه تجارت، کسب و کار، افزایش قدرت پول ملی ارائه می‌کرد اکنون در بهترین شرایط بودجه را ارائه و کشور اداره می‌شد.

کریم قدوسی با اشاره به اینکه بنده به عنوان مخالف کلیات بودجه سال ۹۸ می‌خواهم این لایحه را از نظر تطبیق با برنامه ششم به عنوان سند بالا دستی ارائه کنم، بیان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور باید تاکنون ۵ گام را برمی‌داشت تا به محل تعیین شده در برنامه می‌رسید، اما اکنون تازه می‌خواهیم گام سوم را برداریم و به نظرم لایحه بودجه با برنامه ششم تطبیق داده نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات ضمن تطبیق برنامه ششم توسعه با لایحه بودجه ۹۸ گفت: ۷۳ درصد قواعد حاکم در برنامه ششم در لایحه بودجه سال ۹۸ رعایت نشده است، به این صورت که ۸۳ درصد بحث فناوری، اقتصاد کلان ۷۵ درصد، ایثارگران ۷۲ درصد، آموزش عالی و فناوری ۶۹ درصد، حوزه بیمه اجتماعی و عدالت اجتماعی و همچنین برنامه‌های رفع آسیب‌های اجتماعی ۷۵ درصد، حوزه حمل و نقل و مسکن ۷۵ درصد، محیط زیست ۷۵ درصد، کسب و کار خصوصی ۵۰ درصد، کشاورزی ۵۴ درصد، فرهنگ و هنر ۵۳ درصد، دفاع و امنیت ۵۶ درصد، توازن منطقه‌ای و اجرای عدالت و توسعه روستایی ۶۵ درصد، آب ۵۷ درصد، صنعت و معدن ۵۳ درصد و ... از برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه سال ۹۸ رعایت نشده است.

وی ادامه داد: همچنین لایحه بودجه سال ۹۸ از لحاظ وابستگی به نفت نسبت به بودجه سال ۹۷، ۳ درصد افزایش و نسبت به عملکرد سال ۹۷، ۳۵ درصد افزایش داشته است.

کریمی قدوسی تأکید کرد: همچنین با وجود افزایش و رشد ۵۰ درصدی سود شرکت‌های دولتی، اما سهم شرکت‌های دولتی در بودجه ۵۰ درصد کاهش داشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه از لحاظ منابع استقراض یعنی آینده فروشی بودجه ۹۸، ۱۲ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: برآورد قیمت نفت در بودجه سال آینده واقع‌بینانه نیست، زیرا عربستان ۸۰ دلار و آمریکا ۶۶ دلار برای قیمت نفت تعیین کرده‌اند، اما ایران ۵۵ دلار برای سال آینده در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین واگذاری اموال منقول در بودجه سال آینده ۷۶ درصد افزایش داشته است و نگاه در این بودجه موجب کاهش پول ملی خواهد شد.

کریمی قدوسی اظهار کرد: برای حمایت از قشر مستضعف هم غیر از اهدای بسته‌های خواروبار و ... موضوع دیگری در نظر گرفته نشده است، همچنین متأسفانه دولت هیچ توجهی به بحث قدرت اقتصاد ملی نداشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات افزود: یکی از مسائلی که موجب افزایش قدرت اقتصاد می‌شود، بحث مدیریت واردات است که امروز شنیده‌ام حتی ممنوعیت واردات هزار و ۳۵۰ قلم کالایی هم برداشته شده است در حالی که وزیر صنعت اگر هیچکاری هم انجام ندهد و تنها در اتاق خود کار مدیریت را انجام دهد، فی نفسه ۵۰ درصد مشکلات تولید حل می‌شود.

وی با اشاره به بحث نفت، گاز، پتروشیمی و میعانات هم در بودجه سال آینده گفت: خوب است که زنگنه وزیر نفت گزارشی از اقدامات خود در ۶ سال گذشته درباره اینکه به چند کشور از شرکای سنتی ایران سفر کرده و درباره تجارت نفت و گاز و بازگشت پول صحبت کرده است، به مجلس مطالبی را ارائه کند چراکه ما کمترین توجه را از او دیده‌ایم و بیشتر توجه او به اروپا بوده و کم‌کارترین وزیر در این شرایط آقای زنگنه بوده است.

کریمی قدوسی اظهار کرد: متأسفنه زنگنه بیشتر با کشور‌های اروپایی و شرکت‌های اروپایی صحبت کرده و به آنجا رفته و نسبت به روسیه، ترکیه، چین و هند کمتر توجه داشته است، حتی این کانال مالی اروپا هم که به قول آقای زنگنه قرار نیست نفت را در برابر غذا بدهیم، حتی غذا را هم نمی‌توانیم وارد کنیم.

بودجه ۹۸ شفاف نیست

محمود صادقی نماینده تهران در پارلمان در مخالفت با کلیات بودجه ۹۸، ضمن عرض تسلیت برای حادثه تروریستی شهر سیستان و بلوچستان گفت: از مسئولان اطلاعاتی و امنیت انتظار داریم که با هوشیاری بیشتر حواسشان به تحرکات باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: از رهبر معظم انقلاب به خاطر بیانیه راهبردی تشکر می‌کنم و امیدوارم همه دستگاه‌ها آن را آویزه گوششان کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که در لایحه بودجه سال ۹۸ نگاه ویژه‌ای به شرایط کشور نشود چرا که ما اکنون در یک جنگ اقتصادی قرار داریم، اما لایحه بودجه به طریقی نوشته شده که انگار دولت می‌خواهد واقعیت را پنهان کند.

صادقی تصریح کرد: با توجه به مسائل ناشی از تحریم‌های ظالمانه انتظار می‌رفت که دولت در تنظیم لایحه بودجه فراتر از یک سند حسابداری عمل کند.

نماینده مردم تهران بیان کرد: در لایحه بودجه سال ۹۸ منابع حاصل از صادرات پیش بینی نشده و به نظر می‌رسد که در سال آینده با کسری بودجه بسیاری مواجه شویم، اما همچنان دولت سعی می‌کند تا این موضوع را پنهان کند.

وی افزود: واضح است که این لایحه بسیار غیرشفاف تنظیم شده به نحوی که عدم شفافیت در ارقام آن کاملا مشخص است.

وی اظهار کرد: در جریان بودجه سال ۹۸ شأن نهاد نظارتی مجلس کاملا زیر سوال رفته، اگر قرار بود مجلس بیش از دو ماه وقت خود را صرف بررسی بودجه کرده و در نهایت دولت بنا بر صلاحدید خود به تقسیم منابع بپردازد چه نیازی به این همه صرف وقت و ایجاد کمیسیون تلفیق بود بدیهی است که این شیوه بودجه ریزی آسیب زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

صادقی بیان کرد: بودجه سال ۹۸ مسئولان کشور را به اشتباه می‌اندازد و باعث خواهد شد که آن‌ها برای کاهش هزینه‌ها تلاشی نکنند؛ همچنین حذف موازی کاری بین اجزای دولت اقدامی است که به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: در حوزه هدفمندی یارانه‌ها بررسی جداول مربوط به مصارف و منابع نشان می‌دهد که به این قانون بی توجه شده و دولت در لایحه بودجه قیمت واقعی برای حامل‌های انرژی تعیین نکرده است.

وی گفت: متأسفانه همواره بر خلاف اساس نامه صندوق توسعه ملی منابعی که به این صندوق اختصاص یافته در غیرموارد خود مصرف می‌شود که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بر این ادعا صحه می‌گذارد.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: دولت در بودجه سال ۹۸ برای ساز و کار و اجرای مدیریت هزینه‌های خود اقدامی انجام نداده است، در کشور‌های دیگر به محض بالا رفتن قیمت نفت صرفه جویی در کشور آغاز می‌شود، اما متأسفانه این امر در ایران به چشم نمی‌خورد.

نظام بودجه نویسی ۹۸ شفاف است

علی اسدی نماینده شهربابک در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۲۷ بهمن) مجلس و در موافقت با کلیات بودجه ۹۸،  با تسلیت به مناسبت شهادت عده‌ای از سپاهیان در حادثه تروریستی خاش اظهار کرد: اگر انتقاداتی به لایحه بودجه سال ۹۸ از نظر برخی از کارشناسان اقتصادی و صاحب نظران وارد است، اما آنچه که حائز اهمیت است رسالت بودجه در سال ۹۸ ایفای نقش موثر برای حفظ و ثبات اقتصادی، مقابله فعالانه با تحریم‌ها، مهار تورم، حمایت از تولید و اشتغال و کاهش فقر است.

نماینده شهربابک بهبود نظام بودجه‌نویسی و شفافیت در بودجه‌نویسی را از ویژگی‌های مثبت بودجه سال ۹۸ دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است تلاش دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تطبیق آن با نیاز‌های جدید و اولویت‌های جامعه است.

اسدی‌کرم تصریح کرد: بودجه سال ۹۸ تمام امور اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما باید بر مبنای درآمد‌های واقعی عملکرد‌ها را مدنظر قرار دهیم.

نماینده مردم شهر بابک افزود: باید واقع گرا و عملگرا بود چرا که اگر بخواهیم پیش بینی درآمد‌ها را غیرواقعی جلوه دهیم مشکلات بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: ما هنوز به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد دست نیافته‌ایم و برای تحقق این امر به کارشناسان اهل فن نیاز داریم تا عدالت بودجه‌ای در کشور محقق شود.

اسدی‌کرم اظهار کرد: با توجه به اینکه آمریکا تلاش می‌کند تا ایران را از طریق جلوگیری از فروش نفت زمین بزند باید تلاش کنیم تا از این مرحله به درستی عبور کنیم و این امر تنها با همدلی و وحدت مردم امکان پذیر خواهد بود.

نماینده مردم شهر بابک گفت: با توجه به اینکه پیچیدگی‌های تحریم‌های جدید نسبت به تحریم‌های قبل‌تر بیشتر است باید واقع گرایانه عمل کرده و از زیر سوال بردن یکدیگر پرهیز کنیم و به نحوی عمل کنیم که بتوانیم از منابع موجود به بهترین نحو ممکن استفده کنیم.

وی افزود: با توجه به تلاش وزارت نفت در تولید بنزین باید این را هم در نظر گرفت که روند مصرف این محصول بسیار افسارگسیخته بوده و لازم است تا در تولید خودرو و مصرف سوخت مدیریت‌های لازم اعمال شود.

اسدی‌کرم ادامه داد: حمایت از معیشت عمومی، عدالت اجتماعی، تأمین کالا‌های اساسی، پرداخت یارانه نقدی و حقوق بازنشستگان، همسان سازی حقوق بازنشستگان از نقاط قابل دفاعی است که در بودجه ۹۸ دیده می‌شود اگرچه باید تورم را نیز در نظر گرفت تا مشکلی برای مردم و بازنشستگان ایجاد نشود.

نماینده مردم شهربابک تصریح کرد: هدفمند کردن توزیع یارانه‌ها از طریق حذف یارانه دهک‌های بالا می‌تواند نکات مثبتی در بودجه سال ۹۸ باشد؛ همچنین ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار کم درآمد و افزایش وام ازدواج نیز از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده است.

نباید با بودجه ۹۸ مخالفت کرد

عین‌الله شریف‌پور نماینده مردم ماکو در پارلمان به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه ۹۸ گفت: امروز دشمن از همدلی و همسویی قوای سه گانه و مردم هراس دارد که باید این موضوع توجه کنیم.

وی با قدردانی از دولت به دلیل ارائه بودجه در موعد مقرر و تشکر از سازمان برنامه و بودجه در تدوین پیش نویسبودجه گفت: دولت ملاحظات رهبری را در ۵ محور در بودجه ۹۸ به عنوان نصب‌العین خود قرار دادند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط خاص و ویژه اقتصادی قرار داریم گفت: تصمیمات مجلس باید ویژه و متناسب با شرایط اقتصادی باشد و بدانیم که منابع و درآمد‌های بودجه بر این اساس تعریف شده است.

شریف‌پور توضیح داد: یکی از منابع بودجه سال آینده از محل صادرات نفت است. وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست. این بیماری به قبل از انقلاب بر می‌گردد که بعد از انقلاب برای رهایی از آن تلاش شد. اما استکبار مانع از این امر گردید. اکنون هم فشار‌های بیرونی برای صادرات نفت وجود دارد اگر بتوان بر اساس پیش بینی بودجه نفت را صادر کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

وی درآمد‌های مالیاتی را به عنوان منبع دیگر بودجه خواند و اضافه کرد: اگر در صورت کاهش درآمد نفت دست به افزایش مالیات بزنیم آن گاه فشار را به جامعه زیاد کرده‌ایم. به جای افزایش مالیات باید با فرار‌های مالیاتی مبارزه کرد که این باید وظیفه وزارت اقتصاد باشد.

نماینده ماکو درآمد‌های منابع خاص و منابع مالی از محل فروش افراد و اوراق را به عنوان درآمد‌های دیگر بودجه مطرح کرد و افزود: باید تلاش کرد که راهبرد بینابینی بین منابع و هزینه‌ها ایجاد کرد که این هنر مدیریت دولت و مجلس است؛ لذا در شرایط کنونی مخالفت با کلیات بودجه منطقی نیست.

وی با تاکید بر لزوم توجه به خواست مردم در توزیع عادلانه و منصفانه منابع آن هم به دور از تبعیض گفت: در بودجه ۱۴ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت برای تأمین داده‌های اساسی پیش بینی شده است که این به امنیت روانی و تأمین حداقل‌های معیشتی مردم کمک می‌کند. البته باید مراقبت کرد که کالا‌های تأمین شده با نرخ حمایتی صادر نشود.

شریف پور اختصاص ۸،۴۰۰ میلیارد تومان به سازمان‌های حمایتی برای کمک به اقشار آسیب پذیر را از دیگر مزیت‌های بودجه ۹۸ دانست و گفت که در بودجه سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولت ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پیش بینی شده که پیشنهاد می‌شود این میزان به سه میلیون تومان برسد.

وی پیش بینی افزایش هزار میلیارد تومان مازاد بر سقف بودجه برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری را به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های بودجه سال آینده بیان کرد.

این نماینده مجلس همچنین با محکوم کردن حمله تروریستی در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد که گروهک تروریستی بزدل به سزای اعمال خود خواهد رسید.

شریف پور از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و پیام مقام معظم رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تشکر کرد و گفت: قطعاً امت ولایی بخصوص جوانان این مرز و بوم در دهه‌ی پنجم انقلاب آرمان‌های امام و شهدا و رهنمود‌های رهبری را نصب‌العین قرار می‌دهند.

شرایط سخت کنونی را پشت سر خواهیم گذاشت

محمدرضا تابش در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: در شرایط بسیار حساسی قرار داریم اما ملت ایران در سایه وحدت و مقاومت شرایط سخت‌تر از این را نیز پشت سر گذاشته است؛ ایمان داریم این شرایط را هم پشت سر خواهیم گذاشت.

وی افزود: ملت ایران از همه دست‌اندرکاران گله‌مند هستند، این گلایه به حق است، مردم باید به این باور برسند که مجلس و دولت برای حل مشکلات آنان اهتمام دارند؛ اعتماد ملت به دولت مهم است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حوادث تروریستی و توطئه‌های بین‌المللی و گسترش تحریم‌ها، حاکی از عمق کینه قدرت‌های استکباری است که موجودیت نظام اسلامی را در تضاد با موجودیت خود می‌داند.

تابش تصریح کرد: در شرایط حساس امروز کشور، لایحه بودجه صرفاً یک سند مالی نیست، بلکه رد یا تائید کلیات لایحه بودجه از نظر امنیت ملی نیز مهم است.

وی در ادامه مزیت‌های لایحه بودجه سال ۹۸ را برشمرد و گفت: پنج درصد از بودجه کل کشور به میزان ۲۴ هزار میلیارد تومان به صورت شفاف به بودجه دفاعی اختصاص یافته، مجوز عرصه نفت در بورس صادر شده و بر پرهیز از تمرکزگرایی تأکید شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: طبق لایحه بودجه، بخش خصوصی می‌تواند به جای طلب خود از دولت، نفت بگیرد.

تابش، افزایش ۲۰ درصدی حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، اختصاص ۱۴ هزار میلیارد تومان ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی و معافیت حقوق زیر ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی از پرداخت مالیات را از نقاط قوت بودجه سال ۹۸ خواند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۸ توجه زیادی به شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی شده است، گفت: ۶ حکم نظارتی در کمیسیون تلفیق در مورد بودجه شرکت‌های دولتی آمده است. علاوه بر این، بودجه بانک مرکزی و مناطق آزاد به صورت شفاف ذکر شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ در شرایط سختی تدوین شده است، افزود: امکان افزایش درآمدهای مالیاتی و گمرکی به دلیل فشار به مردم وجود نداشت و درآمدهای نفتی از ۲۷ میلیون دلار به ۲۱ میلیون دلار کاهش یافته است.

تابش با بیان اینکه اگر لایحه بودجه به دولت برگردد، یک و نیم تا دو ماه معطل خواهد ماند،گفت: رد یا تائید بودجه از نظر منافع ملی حائز اهمیت است.

لزوم مقابله با یارانه‌های پنهان

محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۸، گفت: بودجه باید بُرشی از قوانین بالادستی، سیاست‌های کلان و چشم انداز کشور باشد اما در کجای بودجه ۹۸ نوشته شده که این موارد در آن لحاظ شده است!؟

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بودجه نباید به نفت وابسته باشد اما این مسئله در بودجه سال آتی لحاظ نشده و همچنین کوچک سازی دولت هم در آن رعایت نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بنزین هزار تومان است، گفت: قیمت تمام شده بنزین برای دولت ۶ هزار تومان است و دولت بابت هر لیتر بنزین ۵ هزار تومان یارانه به کسانی می دهد که ماشین دارند و در واقع سوبسید بنزین در سال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می شود.

وی افزود: اگر قیمت بنزین را واقعی کنیم، از طریق آن می توان حقوق کارمندان را سه برابر و بودجه عمرانی را ۴ برابر کرد.

*۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد

حسن نژاد با بیان اینکه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد، گفت: این مسئله حاکی از آن است که معادل ۱۱ میلیون تومان از این منبع باید برای هر ایرانی تخصیص یابد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تورم کالاهای اساسی ۴۸ درصد است، اظهارداشت: این آمار به این معناست که دلاری که ما بابت کالاهای اساسی دادیم، به جیب مردم نرفته است، بلکه به جیب دلالان رفته و این مسئله مصداق رانت و فساد است.

حسن نژاد با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه نرخ ارز شناور مدیریت شده پیش بینی شده بود، تصریح کرد: با وجود این، چرا برخلاف قانون برنامه ششم توسعه برای دلار نرخ ثابت پیش بینی شده است؟

وی تاکید کرد: ما کارفرمای کارمند هستیم و باید فکری به حال قدرت خرید مردم کنیم، این در حالی است که تورم موجود ۵۰ درصد است اما حقوق کارمندان و کارگران ۲۰ درصد افزایش می یابد که هیچ تناسبی بین میزان تورم و حقوق کارمندان و کارگران نیست و با این آمار و ارقام در واقع ۳۰ درصد از جیب آنان کم شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه چرا کارمندان و کارگران باید هزینه بی کفایتی دولت و مسئولان را بدهند،اظهارداشت: اگر پول نیست، باید برای منِ حسن نژاد و نوبخت ۱۰ میلیون حقوق ماهانه هم نباشد اما اگر هست همه باید داشته باشیم و چرا عده ای دارند و عده ای ندارند و قیمت ها سه برابر شده است؟

حسن نژاد با اشاره به میزان نقدینگی یعنی یک میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، تصریح کرد: این در حالی است که بین تورم و میزان حقوق کارکنان هیچ سنخیتی وجود ندارد و باید بر این مسئله کنترل هایی صورت گیرد.

دولت به مردم بابت ۴۵ هزار تومان یارانه سرکوفت می زند

وی تأکید کرد: آنچه نوشته شده است، بودجه نیست و دولت به مردم بابت ۴۵ هزار تومان یارانه سرکوفت می زند، در حالی که کل مبلغ یارانه به اندازه رانت واردکننده گوشت و سلطان سکه هم نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: فردی سه ماشین دارد و ماهانه ۲۰۰ لیتر بنزین می سوزاند، در حالی که قانون هدفمندی یارانه ها نباید به این شکل اجرا می شد و باید عدالت در آن برقرار شود.

حسن نژاد با انتقاد شدید از بودجه ۹۸ گفت: صرفا ۶۰ هزار میلیارد تومان کل بودجه ۹۸ است، در حالی که کجای این آمار و رقم انصاف و مملکت داری است که سه درصد را صرف ارائه خدمات به مردم کنیم و ۹۷ درصد بودجه را بخوریم.

وی با بیان اینکه باید دخل و خرج کشور شفاف شود، خاطرنشان کرد: جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم، منفعت است و پیشنهاد بنده این است که نمایندگان کلیات بودجه ۹۸ را رد کنند و بودجه دو دوازدهم را برای دو ماه اول سال تصویب کنند تا بودجه با شفافیت کامل نوشته شود.

نباید بودجه را امنیتی نگاه کنیم

غلامرضا کاتب در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ ، با اشاره به ارقام کلان در لایحه بودجه اظهار کرد: مجموع صادرات نفت خام یک میلیون و ۵۴۴ هزار بشکه، سهم شرکت ملی نفت ۱۴.۵ درصد، سهم مناطق نفت خیز ۳ درصد، سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد و قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار پیش بینی شده، اما آنچه در بودجه ریزی بسیار مهم است پیش‌بینی دقیق و صحیح از درآمدها و هزینه‌های کشور است، وقتی پیش‌بینی صحیح نداشته باشیم، نمی‌توانیم به مردم بگوییم سال آینده مملکت را چگونه می‌خواهیم اداره کنیم.

وی افزود: از سال ۹۲ حدودا سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به هزینه جاری اضافه شده است، امسال که می‌گوئیم شرایط جنگ و بحرانی است آیا این مبلغ را باید صفر می‌کردیم یا به ۵۴ هزار میلیارد تومان می‌رساندیم؟ یقینا ملت هم نمی‌پذیرند این رقم افزایش یابد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: واگذاری سرمایه‌ای ۳۷ درصد رشد داشته، یعنی درآمد نفتی ۳۷ درصد رشد پیدا کرده است، آیا درآمد مالیاتی می‌تواند پاسخگوی درآمدهای واقعی ما باشد، وقتی نمی‌توانیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی یا مالیاتی داشته باشیم، چگونه می‌توانیم واقع بینانه هزینه‌ها را پیش‌بینی و عملیاتی کنیم.

نماینده مردم گرمسار در مجلس اظهار کرد: برای صندوق‌های بازنشستگی دو رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، وقتی به طور مکرر می‌گوئیم باید بحث صندوق‌ها را مشخص کنیم چرا در بودجه جمعا ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

کاتب ادامه داد:‌ لایحه‌ای که به کمیسیون تلفیق داده شده دارای ۱۷۱ بند بوده که به ۲۴۳ بند افزایش یافته است، در همین مورد ۴ هزار پیشنهاد توسط نمایندگان در سامانه ثبت شده، همه این‌ها با فشار دستگاه‌های اجرایی انجام شده، اگر قرار باشد دولت لایحه بیاورد و بعد از آن دستگاه‌های اجرایی بخواهند بندهای مربوط به خود را اضافه کنند که کاری پیش نمی‌رود.

وی در ادامه گفت:‌ ما واریزی به صندوق توسعه ملی را از ۳۳ به ۲۳ درصد کاهش دادیم، برای این‌کار اذن گرفتیم، علاوه بر آن ۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت کردیم. چه حجتی وجود دارد که ۱۴.۵ درصد به حساب شرکت ملی نفت واریز کنیم، بودجه شرکت نفت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که هیچکس هم رسیدگی نمی‌کند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان این‌که بزرگ‌ترین چالش کشور اشتغال است، گفت: تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است، هیچ حکمی برای تولید و اشتغال ندیدیم.

کاتب در پایان تاکید کرد:‌ نباید بحث تخصصی بودجه را به بحث امنیت ملی گره بزنیم، بعد بگوییم چون امنیت ملی است رأی دهیم، خدا عقل داده براساس منطق تصمیم بگیریم و رأی دهیم.

رد کلیات بودجه آثار منفی در جامعه دارد

اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد در پارلمان در موافقت با کلیات بودجه سال ۱۳۹۸ گفت: درآمدهای نفت در لایحه بودجه، بشکه‌ای ۵۴ دلار و در عربستان ۸۰ دلار پیش‌بینی شده است. بر عکس عده‌ای، بنده این درآمد را برای کشورمان منطقی و محتاطانه می‌دانم. برعکس برخی مخالفان کلیات لایحه بودجه که معتقدند وابستگی بودجه به نفت زیاد شده کاهش اعداد درآمدهای لایحه به منابع نفتی عکس این مسئله را نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: طبق نظر مخالفان، درآمدهای لایحه بودجه نقطه ضعف بودجه دانسته شده واقعا اگر این طور بود که کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ نباید سرجمع بودجه را افزایش می‌داد پس اعتقاد کمیسیون تلفیق تحقق درآمدهای بودجه در سال آینده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس خطاب به مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۸، گفت: چه کاری می‌خواهید انجام دهید که نمی‌توانید؟ چه تغییرات و منویاتی در بودجه می‌خواهید انجام دهید که امکانش را ندارید؟ چرا خودمان مسؤولیت جراحی اقتصادی مدنظرمان را نمی‌پذیریم؟ اگر اعتقاد به جراحی اقتصادی داریم چرا پیش‌قدم نشویم؟ آیا با اعلام تصویب دو یا سه دوازدهم لایحه بودجه درصدد اصلاح بودجه به دست دولت هستیم تا بار جراحی اقتصادی به دوش مجلس نیفتد؟

نوریان ادامه داد: از یک سو می‌گویید جلوی افزایش قیمت بنزین را گرفتیم و از سوی دیگر می‌گوییم درآمدهای کشور کم شد تا کی می‌خواهیم این چرخه معیوب را ادامه دهیم چرا با مردم روراست نیستیم؟ باید الزامات اصلاحاتی بودجه را بپذیریم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور لایحه بودجه سال آینده به صورت عملیاتی تنظیم شده است. تلاش دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق به صورتی پیش رفت که لایحه بودجه ۹۸ بتواند منابع و مصارف را تنظیم و بالانس کند.

وی متذکر شد: در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و باید همت کنیم و اصلاحات لازم را مردانه انجام دهیم. رد کلیات لایحه بودجه سیگنال منفی به جامعه و بسترساز سوء استفاده دشمنان کشور است. ۹۳ درصد بودجه مبتنی بر بودجه عملیاتی و عملکرد دستگاه‌ها تنظیم شده و هفت درصد به این صورت انجام نشده است. در طبقه‌بندی اقتصادی در فصول یک و شش که حقوق، مستمری‌ها و رفاه و بیمه‌هاست انجام شد. در این دو فصل ۷۵ درصد بودجه جاری هزینه شده است. کجای این دو فصل را می‌خواهید بزنیم؟ چاره‌ای جز عمل بر مبنای عملکرد نداریم.

نوریان خاطرنشان کرد: لایحه بودجه ۹۸ در بخش تامین کالاهای اساسی مردم اقدام خوبی انجام داده است. ۱۴ میلیارد تومان برای کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی شده و حقوق و دستمزدها حدود ۲۰ درصد افزایش داده شده است. ۸۴۰۰ میلیارد تومان هم برای حمایت از افراد تحت پوشش پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس متذکر شد: فشار سنگین بر سفره و استخوان مردم را می‌شنویم ولی آیا نباید برای آن تدبیر کنیم؟ ۲۰۰۰ میلیارد برای تسهیلات قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده است. وام ازدواج از ۱۵ به ۳۰ میلیون با تسهیل وثایق و اقساط آن افزایش یافت. همسازن‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در حد امکان پیش بینی شد. به وضعیت رانندگان، زنان سرپرست خانوار، بیمه اقشار آسیب‌پذیر و ایثارگران در لایحه بودجه توجه شده است. نگاه واقع‌بینانه در تبصره ۱۸ لایحه برای اشتغال جوانان انجام شد. /۸۵۶/پ201/ق

ارسال نظرات